+46 (0)31 44 00 95

roger carlsson
Roger Carlsson
stämledare göteborgs symfoniker

Roger Carlsson (f 1957) studerade slagverk för Bo Holmstrand och Sture Olsson vid Göteborgs Universitet, och han fortsatte sedan för Bent Lyllof i Köpenhamn och vid Royal Academy of Music och National Centre for Orchestral Studies i London. Säsongen 1982-83 tillbringade han i New York med studier för Elden C. Bailey vid The Juilliard School of Music. Han deltog också i master classes på olika håll tillsammans med de främsta slagverkarna och pukisterna i USA.

Han blev 1982 slagverkare i Göteborgs symfoniorkester, var 1986-88 solopukslagare i Sveriges Radios Symfoniorkester och verkar därefter åter i Göteborg, från 1991 som slagverkarnas stämledare. Under lång tid har han också varit orkesterns alternerande pukist.

Roger Carlsson har även framträtt som solist med ett flertal nordiska symfoniorkestrar och spelat i såväl radio som TV vid ett flertal tillfällen. Vidare har han turnerat i Skandinavien och på andra ställen i Europa. 1984 gav han en solorecital i Wigmore Hall, London. I Kina spelade han tillsammans med Nordic Ensemble, den första gruppen specialiserad på samtida musik som besökte Kina på inbjudan av kulturministeriet.

En rad tonsättare har komponerat musik direkt för Roger Carlsson, däribland Josef Fung, Michael Rosenzweig, Pär Lindgren, Zoltán Gaál, Sven-Eric Johanson och Áskell Másson.

Som dirigent har Roger Carlsson medverkat i konserter med Göteborgs Symfoniker, Göteborgs Symfonikers Brassensemble och Gothiaensemblen.

cimbalom
Roger Carlsson har studerat cimbalom för Szakály Ágnes vid Bela Bartok konservatoriet i Budapest. Som cimbalist har han framträtt med bl a Göteborgs Symfoniker, Malmö Symfoniorkester, Oslo Filharmonien, Bergens Symfoniorkester samt i olika kammarmusik sammanhang.
Zoltán Kodály
Igor Stravinskij
Claude Debussy
Bela Bartok
György Kurtág

intermezzo
cd
percussive impact

solist Roger Carlsson
Göteborgs Symfoniker

Nörgård
Másson
Sallinen

contemporary nordic
percussion music

solist Roger Carlsson

Másson
Gaál
Nörgård